Kokius darbus Jums tenka dirbti?

Kaip orlaivių mechanikui man kasdien tenka derinti, prižiūrėti ir remontuoti tokius orlaivius kaip Boeing 737, Airbus A319/320 ir kt., bei jų valdymo sistemas. Be to, pagal mano užimamas pareigas taip pat tenka pasirūpinti ir darbų organizavimu, kadangi orlaivių techninė priežiūra yra labai griežtai struktūruotas procesas ir reikalauja, kad visos techninio personalo komandos veiksmai būtų puikiai suderinti tarpusavyje.

Kokias darbo priemones naudojate savo darbe?

Dauguma mano, kad svarbiausios mano darbo priemonės yra įvairūs raktai, atsuktuvai ar mechaninės bei elektroninės matavimo priemonės. Iš tiesų, su šiais įrankias susiduriu kasdien, tačiau, kadangi šiuolaikinės technologijos nestovi vietoje, taip pat dažnai tenka dirbti su tokiais planšetiniais kompiuteriais kaip iPad, taikyti modernias NDT testavimo metodikas. Aviacija  visais laikais buvo siejama su technologine pažanga, ir mechanikai yra tarpe tų, kurie su šios srities naujovėmis susiduria vieni pirmųjų.
Realybėje, prieš bet kokį tiesioginį kontaktą su lėktuvu ar jo įranga pirmiausiai reikia įdėmiai perskaityti techninės priežiūros vadovą ir susipažinti su visa orlaivio dokumentacija. Be techninių žinių ir mokėjimo naudotis šia dokumentacija nėra atsukamas joks, net pats mažiausias varžtelis.

Kas labiausiai džiugina ir kas sunkiausia šiame darbe?

Turint omenyje darbo specifiką ir didelį atsakomybės jausmą – juk esi atsakingas už mašiną, kuri skraidins žmones kelių tūkstančių kilometrų aukštyje – pats lėktuvo aptarnavimo procesas ir yra sunkiausia darbo dalis. Kita vertus, kaip tik todėl jis teikia tokį didelį pasitenkinimą. Suvokimas, kad prisidėjai prie tokio daugelį tonų sveriančio lėktuvo kaip Boeing 747 arba Airbus A380 pakilimo į orą, yra tikrai mažai su kuo palyginamas jausmas. Be to, kiekviena darbo diena yra tarsi nuotykis, kurio tikrai neatsisakytų nei berniukas, nei suaugęs vyras: matyti įspūdingų lėktuvų ir jų sudedamųjų dalių dydį, turėti galimybę kasdien apsilankyti jų kabinose, žinoti kaip jie veikia, kaip pakelti juos į orą, o taip pat kodėl jie veikia – visa tai paverčia net sunkiausią darbą malone patirtimi.

Ar dažniau tenka dirbti vienam ar komandoje su kitais?

Be abejo, viskas priklauso nuo situacijos. Kai kurie darbai yra pakankamai paprasti ir smulkūs, tad gali būti atliekami ir vieno žmogaus. Tuo tarpu kiti reikalauja didesnio kiekio akių ir rankų. Tačiau, iš esmės, didžiulis ir pastoviai kylantis oro kelionių saugumo lygis yra rezultatas to, kad visada dirbi komandoje, visada jauti atsakomybę ne tik už savo atliktą darbą, bet ir už kitų komandos narių rezultatus, ir privalai būti visada pasiruošęs padėti savo kolegoms bei patikrinti jų darbus.

Kokių asmeninių savybių reikalauja ši profesija?

Dėl jau anksčiau paminėtų priežasčių, būtina paminėti atsakomybės jausmą ir disciplinuotumą. Kiekvienas, net, atrodytų, pats menkiausias veiksmas, susijęs su orlaivių aptarnavimu yra griežtai reglamentuotas ir kontroliuojamas. Be to, visada turi turėti omenyje, kad, jei ką nors praleisi, pamirši arba atliksi nepakankamai stropiai, kils pavojus ne tik tavo licencijai arba darbo vietos saugumui, bet ir šimto žmonių gyvybėms.
Taip pat reikia labai tiksliai žinoti, kaip yra sukonstruotas lėktuvas, kodėl jis skrenda, kokios jėgos jį veikia ir kokią funkciją atlieka kiekviena jo detalė, o tai yra neįmanoma be kokybiško teorinio pasiruošimo. Tačiau, be abejo, šioje profesijoje svarbiausia yra praktika: turi norėti ir gebėti atidžiai apžiūrėti bei išmatuoti kiekvieną detalę, kiekvieną lėktuvo milimetrą. Be abejo, tam reikia tikros meilės šioms nuostabioms mašinoms, susižavėjimo jomis, nuoširdaus smalsumo jausmo.
Taip pat be galo svarbu mėgti ir mokėti dirbti komandoje. Vieno lėktuvo aptarnavimo procesą gali vienu metu atlikti dešimtys specialistų – pradedant mechanikais ir technikais, baigiant inžinieriais, NDT specialistais, variklių specialistais ir kitais darbuotojais. Todėl yra ypatingai svarbu atsižvelgti į kitus, sugebėti atlikti savo darbą laiku, kadangi priešingu atveju sutrukdysi dirbti kitiems savo komandos nariams. Gerą techninio aptarnavimo komandos darbą galima būtų palyginti su lėktuvų tinkamumu skrydžiams – jis priklauso nuo didžiausio kiekio svarbiausių smulkmenų, visos iš kurių turi veikti maksimaliai tiksliai, arba sustos visas mechanizmas.

Kokiose sąlygose atliekamas darbas?

Darbo sąlygos yra tikrai puikios. Daugeliui žmonių pats atvažiavimas į oro uostą suteikia nuostabos ir susižavėjimo jausmą, o mūsų darbe tenka būti nuolat apsuptam šių nuostabių metalinių paukščių  ir, kas svarbiausia, prisidėti prie jų veikimo. Daugiausiai darbų yra atliekama erdviuose, švariuose, šviesiuose ir gerai apšildomuose angaruose, kuriuose visada stovi įvairaus dydžio lėktuvai, pradedant nuo privatiems skrydžiams skirtų mažylių, ir baigiant šimtus keleivių skraidinančių gigantų. Be abejo, visuomet dirbame su naujausia technika, su kuria susiduri tiek naudodamas specialius įrankius, tiek atlikdamas įvairius techninės priežiūros darbus pačiuose lėktuvuose, jų varikliuose arba kabinose. Žinoma, tenka dirbti ir lauke. Iš esmės darbas yra susijęs su technika ir žmonėmis, nes, kaip jau minėjau, visada turi bendrauti ir bendradarbiauti. Ir, tiesą sakant, kas gali būti geriau?

Kiek laiko trunka darbo diena?

Aptarnaujant lėktuvus reikia dirbti sklandžiai ir operatyviai. Juk kiekviena valanda, kai lėktuvas neskrenda, jo savininkui kainuoja tūkstančius, o darbų yra tikrai daug. Taigi, mūsų darbo diena gali trukti iki 12, o kartais net daugiau valandų. Žiemą turime daugiau suplanuotų techninio aptarnavimo darbų, todėl darbas angaruose vyksta pamainomis ir nesustoja 24 valandas per parą, kadangi aviacijoje kiekviena minutė yra brangi. Vasarą, kai aviakompanijos turi daugiau darbo ir stengiasi, kad jų lėktuvai skraidytų kuo daugiau, lėktuvų angaruose sumažėja. Iš tiesų, galiu pasakyti, kad po kurio laiko nustoji matavęs darbo dieną minutėmis ir valandomis. Ją vertinti imi atliktų darbų kiekiu, ir jausmas, kai gerai ir laiku atlieki savo darbą, yra tikrai vertas visų pastangų.

Kodėl pasirinkote šią profesiją?

Aviacija, lėktuvai ir su jais susijusi romantika visada buvo mano aistra, todėl ilgai nesvarsčiau apie tai, kokią profesiją pasirinkti. Be abejo, smagu yra ir tai, kad ji atneša neblogas pajamas, tačiau tai yra tik vienas iš daugelio malonių šios profesijos aspektų. Be to, pastoviai tenka važinėti dirbti į skirtingas operatyvaus aptarnavimo stotis visame pasaulyje, todėl turiu puikią galimybę pakeliauti ir pamatyti daugybę įvairiausių visatos kampelių. Naujos vietos, nauji žmonės ir lėktuvai – man užteko šių argumentų.

Kokius mokslus reikėjo baigti?

Baigiau Rygos Karinės aviacijos aukštesnįjį inžinerinį institutą. Tačiau, kai kalba pasisuka link mechaniko profesijos, teorija, nors ir būdama svarbi, yra dar ne viskas. Aviacija reikalauja praktikos, todėl šiandien rekomenduočiau būsimiems studentams ieškoti tokių mokymo įstaigų, kurios gali pasiūlyti realią praktiką su prieiga prie lėktuvų – juk būtent dėl jų ir žavimės aviacija.

Kaip sekėsi susirasti darbą?

Ganėtinai nesunkiai. Tiesą sakant, buvo net netikėta, kad radau darbą iškart baigęs studijas, nes šiuo metu daug studentų skundžiasi būtent tuo, kad nesugeba rasti kur pritaikyti savo įgytas žinias. Nemanau, kad esu kokia nors išimtis, - aviacija dabar yra tikrai „ant bangos“, Lietuvoje ir visame pasaulyje labai trūksta gerų aviacijos specialistų, ko nepasakysi apie, tarkime, vadybininkus ar teisininkus. Todėl aviacijos specialybę įgijęs jaunas žmogus tikrai ilgai nesėdės be darbo. Be to, pradedant dirbti šioje industrijoje, atsiveria tikrai didelės karjeros galimybės. „FL Technics“ neseniai atidarė naują angarą Kaune, o tai reiškia, kad jaunimui tikrai nereikia keliauti į užsienį, kad pradėtų karjerą pasaulinio lygio bendrovėje.

Koks yra Jūsų profesijos atlyginimo vidurkis rinkoje?

Atsižvelgus į kitų profesijų atstovų atlyginimus, galiu drąsiai teigti, kad visų licencijuotų lėktuvų mechanikos specialistų atlyginimai yra ženkliai aukštesni už vidutinius. Licencijuoti mechanikai gali uždirbti daugiau negu 5.000 Lt per mėnesį. Iš dalies taip yra dėl to, kad Lietuvoje trūksta atitinkamų šios srities specialistų, o ir visame pasaulyje dabar jaučiamas didelis jų deficitas.