Pagal praėjusių metų pajamas smarkiai pirmauja tos bendrovės, kurios teikia laikinojo įdarbinimo (nuomos) paslaugą, – jų apyvarta siekia nuo kelių iki kelių dešimčių milijonų litų. Daugiausia – beveik dvigubai – augo darbuotojų laikino įdarbinimo ir atrankos UAB „Starjobs“ pajamos.

Valdas Strazdas, UAB „Starjobs“ valdybos narys, teigia, kad šaliai vaduojantis iš sunkmečio laikinas įdarbinimas leido gamybos bendrovėms imtis tokių užsakymų, kurių jos negalėjo atlikti savo jėgomis. „Nuo pernai laikinas įdarbinimas įgijo tokią prasmę, kokia ji yra Vakarų šalyse. Jei bendrovės gauna vienkartinį kelių mėnesių užsakymą arba turi padvigubinti darbuotojų skaičių sezono metu, jos nesiblaško ir samdo darbuotojus laikinam darbui“, – sako p. Strazdas. Anot jo, laikinojo įdarbinimo paslauga daugiausia naudojasi gamybos bendrovės, tačiau pernai aktyvesnės tapo ir paslaugų bei mažmeninės prekybos įmonės. „Ši rinka dar tik formuojasi, todėl turi didelį augimo potencialą – nuo Vidurio ir Rytų Europos vidurkio atsiliekame 6 kartus“, – kalba p. Strazdas.

Būtina atskirti
Andrius Francas, pernai įkurtos personalo paieškos įmonės „Alliance for recruitment“ vystymo direktorius, tvirtina, kad laikinuoju įdarbinimu užsiimančių bendrovių nederėtų lyginti su personalo atrankos ir paieškos įmonėmis. „Tai visiškai skirtingos veiklos. Įmonės, „nuomojančios“ darbuotojus, pasiekia didžiulę apyvartą, nes į jų pajamas įtraukiamas laikinai įdarbintų darbuotojų atlyginimas ir visi mokesčiai, kuriuos sumoka klientai. Šios veiklos pelningumas gali svyruoti tarp 5–10%“, – aiškina p. Francas. Jis teigia, kad Lietuvos rinka yra per maža, kad personalo atrankos ir paieškos įmonės pasiektų milijonines apyvartas, tačiau ši veikla yra pelningesnė.

„Vis daugiau įmonių pradeda suprasti pridėtinę vertę, kurią teikia personalo atrankos bendrovės. Paslaugų spektras tampa platesnis“, – sako pašnekovas. Mažiau lėšų turinčios smulkesnės įmonės kartais perka tik darbuotojų įvertinimo paslaugą.
„Už visą paieškos ir atrankos procesą jos neišgali mokėti, todėl kandidatus susiranda pačios, o atrankos bendroves samdo, kad šios įvertintų žmones. Įmonės jau supranta atrankos specialistų kuriamą pridėtinę vertę“, – kalba p. Francas.

Plėtros periodas
Nijolė Kelpšaitė, vadovų paieškos kompanijos „Friisberg & partners“ vadovė, pažymi, kad šiuo metu kuriasi daugybė smulkių personalo paieškos bendrovių.
„Dabar nesudėtinga įsteigti įmonę, nes dėl emigracijos atsiradusi įtampa darbo rinkoje lėmė didelę personalo paieškos paslaugų paklausą, – dėsto p. Kelpšaitė. – Kita vertus, brandžių klientų yra nedaug. Daugeliui svarbiau maža kaina nei kompetencija. Kiekvienas sektorius anksčiau ar vėliau išgyvena tokį periodą.“ Anot p. Kelpšaitės, nerimą kelia tai, kad pigias paslaugas siūlančių įmonių gausa gali pakenti konsultantų įvaizdžiui.

„Jei daug įmonių neprisiima atsakomybės už rezultatą, yra rizika, kad nukentės visi“, – sako pašnekovė.
Vadovų paieška užsiimanti „Friisberg & partners“ dėl naujų bendrovių gausos dalį rinkos prarado – įmonės susiviliojo žemesnėmis kainomis. Lietuviško kapitalo įmones vis dar vairuoja jų savininkai, todėl poreikio ieškoti tokioms įmonėms vadovų nėra, o užsienio investuotojų šalyje mažai.
„Šiuo metu aktyvesni  yra investiciniai fondai – jie perka bendroves, jas pertvarko ir ieško naujų vadovų. Galvojame plėsti veiklą ir siūlyti  naujų paslaugų. Užsiimame ir valdybos narių paieška – ši paslauga paklausi ir šioje srityje neturime konkurentų. Taip pat atliekame valdymo auditą, vertiname vadovų kompetenciją“, – pasakoja p. Kelpšaitė.

Straipsnis publikuotas "Verslo žinių" priede "Konsultacijos ir mokymai" 2012 02 09