„Personalo atranka – įmonės įvaizdžio formavimo dalis. Svarbu ne tik rasti tinkamiausią kandidatą, bet ir skleisti informaciją apie įmonę kaip geidžiamą darbdavį“, – teigia Palmira Sirusienė, Kauno „Noriu personalo sprendimų grupės“ direktorė. Pokalbis dėl darbo yra svarbi informacija kandidatams, kurie, priimdami sprendimą, lygina save su įmone.
„Kiekvienas žmogus, peržengdamas bendrovės slenkstį, išsineša tam tikrų
įspūdžių bagažą ir savo vertinimą, o gautą informaciją, ypač neigiamą,
paskleidžia itin plačiai“, – aiškina p. Sirusienė.
Tiesa, sunkmetis buvo
nelengvas išbandymas ne vienai įmonei. Elgesys su darbuotojais – tiek
atleidžiamais, tiek likusiais – buvo savotiškas bendrovių reputacijos atspindys.
Toms įmonėms, kurios mažindamos etatus su išeinančiais žmonėmis pasielgė
negarbingai, pavyzdžiui, neišmokėjo kompensacijų, dabar susirasti specialistą
yra gerokai sunkiau.
Vertybės – svarbiausia
Kitas ne mažiau svarbus atrankos
aspektas – pasirenkamų darbuotojų vertybių sistema. Apčiuopti ją nėra
paprasta.
„Dažnai tai atliekama intuityviai, remiantis vadovo ilgamete patirtimi,
pojūčiais, o profesionalios metodikos dar pasitelkiamos retai“, – apgailestauja
personalo atrankos specialistė.
Vis dėlto vis daugiau įmonių žmogų renkasi ne
pagal jo patirtį, o atsižvelgdamos į būsimo darbuotojo norą vadovautis įmonės
vertybėmis.
„Patirtis rodo, kad labiau apsimoka priimti jauną žmogų, tegul ir neturintį
pakankamai patirties, bet norintį pasijausti įmonės dalimi, perimti jos
vertybes, – teigia Tomas Degutis, UAB „Axis Transport“ Pardavimo skyriaus
vadovas. – Pakeisti patyrusio specialisto įpročius yra gerokai sunkiau nei
nurodyti gaires pradedančiajam.“
Pardavimo skyriaus vadovas neslepia, kad yra
buvę atvejų, kad su atėjusiu perspektyviu darbuotoju teko atsisveikinti būtent
dėl to, kad išsiskyrė vertybės. Jurgita Banytė, „If P&C Insurance AS“
filialo Lietuvos žmogiškųjų išteklių departamento vadovė, taip pat pabrėžia, kad
svarbiausia atsirenkant naują žmogų – vienodas požiūris į vertybes.
„Į kai
kurias pozicijas specialiai ieškome darbuotojų ne iš draudimo srities, nes jie
gali įlieti „šviežio kraujo“. Svarbiausia, kad žmogui būtų priimtina mūsų įmonės
kultūra“, – nurodo ji.
Būtina atsirinkti
Norint atsirinkti gerą specialistą,
reikia taikyti atrankos, interviu ir vertinimo metodus. Idealu, jeigu atranką
atliekantis darbuotojas turi bent minimalių žinių apie psichologinius efektus,
interviu metodus ir bendravimo subtilybes.
Vykdant atranką svarbu išsiaiškinti ne tik tai, ar kandidatas turės reikiamų žinių ir įgūdžių, bet ir kokie motyvai bei poreikiai jį skatins efektyviai dirbti. Ne mažiau svarbu ir jo asmeninės savybės, kurios padės arba trukdys atlikti numatytas užduotis.
Straipsnis publikuotas "Verslo žiniose" 2012 02 09