„Personalo atranka – įmonės įvaizdžio formavimo dalis. Svarbu ne tik rasti tinkamiausią kandidatą, bet ir skleisti informaciją apie įmonę kaip geidžiamą darbdavį“, – teigia Palmira Sirusienė, Kauno „Noriu personalo sprendimų grupės“ direktorė. Pokalbis dėl darbo yra svarbi informacija kandidatams, kurie, priimdami sprendimą, lygina save su įmone.

„Kiekvienas žmogus, peržengdamas bendrovės slenkstį, išsineša tam tikrų įspūdžių bagažą ir savo vertinimą, o gautą informaciją, ypač neigiamą, paskleidžia itin plačiai“, – aiškina p. Sirusienė.
Tiesa, sunkmetis buvo nelengvas išbandymas ne vienai įmonei. Elgesys su darbuotojais – tiek atleidžiamais, tiek likusiais – buvo savotiškas bendrovių reputacijos atspindys. Toms įmonėms, kurios mažindamos etatus su išeinančiais žmonėmis pasielgė negarbingai, pavyzdžiui, neišmokėjo kompensacijų, dabar susirasti specialistą yra gerokai sunkiau.

Vertybės – svarbiausia
Kitas ne mažiau svarbus atrankos aspektas – pasirenkamų darbuotojų vertybių sistema. Apčiuopti ją nėra paprasta.

„Dažnai tai atliekama intuityviai, remiantis vadovo ilgamete patirtimi, pojūčiais, o profesionalios metodikos dar pasitelkiamos retai“, – apgailestauja personalo atrankos specialistė.
Vis dėlto vis daugiau įmonių žmogų renkasi ne pagal jo patirtį, o atsižvelgdamos į būsimo darbuotojo norą vadovautis įmonės vertybėmis.

„Patirtis rodo, kad labiau apsimoka priimti jauną žmogų, tegul ir neturintį pakankamai patirties, bet norintį pasijausti įmonės dalimi, perimti jos vertybes, – teigia Tomas Degutis, UAB „Axis Transport“ Pardavimo skyriaus vadovas. – Pakeisti  patyrusio specialisto įpročius yra gerokai sunkiau nei nurodyti gaires pradedančiajam.“
Pardavimo skyriaus vadovas neslepia, kad yra buvę atvejų, kad su atėjusiu perspektyviu darbuotoju teko atsisveikinti būtent dėl to, kad išsiskyrė vertybės. Jurgita Banytė, „If P&C Insurance AS“ filialo Lietuvos žmogiškųjų išteklių departamento vadovė, taip pat pabrėžia, kad svarbiausia atsirenkant naują žmogų – vienodas požiūris į vertybes.
„Į kai kurias pozicijas specialiai ieškome darbuotojų ne iš draudimo srities, nes jie gali įlieti „šviežio kraujo“. Svarbiausia, kad žmogui būtų priimtina mūsų įmonės kultūra“, – nurodo ji.

Būtina atsirinkti
Norint atsirinkti gerą specialistą, reikia taikyti atrankos, interviu ir vertinimo metodus. Idealu, jeigu atranką atliekantis darbuotojas turi bent minimalių žinių apie psichologinius efektus, interviu metodus ir bendravimo subtilybes.

Vykdant atranką svarbu išsiaiškinti ne tik tai, ar kandidatas turės reikiamų žinių ir įgūdžių, bet ir kokie motyvai bei poreikiai jį skatins efektyviai dirbti. Ne mažiau svarbu ir jo asmeninės savybės, kurios padės arba trukdys atlikti numatytas užduotis.

Straipsnis publikuotas "Verslo žiniose" 2012 02 09